Orange farevarsel lørdag 3. februar. Vær varsom!

Vi oppfordrer alle til å forberede seg på været som er meldt. Det er fare for strømstans og utfall av mobilnett.

Det ventes lokalt svært kraftige vindkast på 35-43 m/s fra vest, og sterk storm på kysten. I indre strøk er det ventet vindkast på 30-35 m/s. Vinden vil øke først på kysten.

Anbefalinger i følge værvarsel  fra www.yr.no

• Fest alle løse gjenstander
  • Unngå ferdsel på utsatte steder
  • Beregn ekstra tid til transport og kjøring
  • Vurder om reisen er nødvendig
  • Følg råd og sjekk status fra transportaktører
  • Sjekk veimeldinger (175.no)
  • Behov for beredskap skal vurderes fortløpende av beredskapsaktører
  • Vis forsiktighet ved ferdsel i strandsona og på sjøen
  • På forhånd vurder tiltak for å begrense skade

Konsekvenser

• Gjenstander kan bli tatt av vinden eller blåse over
  • Fare for skade på bygninger og infrastruktur
  • Kansellerte avganger for ferje, fly eller annen transport forventes
  • Broer kan bli stengt
  • Mange reiser vil kunne få lenger reisetid
  • Strømforsyningen vil bli påvirket, for eksempel som følge av trær som knekker eller kommer i kontakt med strømnettet
  • Veier kan bli stengt på grunn av trær eller andre objekter i veibanen
  • Snøfokk gir redusert sikt og mulighet for kolonnekjøring og/eller stengte veier
  • Høye bølger kan gi skade på infrastruktur og bygninger i strandsonen
  • Den sterke vinden kan gi lokalt høye bølger i fjordstrøk og innsjøer

Strøm

Vær forberedt på nye strømbrudd. Les mer fra Tensio sin nettside om hvordan du kan være forberedt på langvarige strømbrudd og informasjon om tiltak ved strømstans i Trøndelag.

Tensio.no - Forberedt på nytt utfordrende døgn for strømforsyningen

Mulighet for å ringe når mobilnettet og strøm er nede

Vi har kjennskap til at mobildekning via Telia er nede og at dekningen er forventet oppe 5.2.

Oppfordrer alle på generell basis til å tenke egenberedskap.

Merk følgende:

Merk deg oversikten over Nød- og vakttelefoner
Nød- og vakttelefoner - Osen kommune

Kommunen vil overvåke situasjonen kontinuerlig

På vegne av ledelsen i kommunen
Grete Haugdal og Håvard Strand
Kommunedirektør og ordfører

TIDLIGERE INFORMASJON

Informasjon lagt ut torsdag 1. februar:
Håndtering av uværet så langt.

Det er ikke gått liv tapt, men vi ser at uværet har medført store utfordringer og skader på privat eiendom i kommunen.

Kommunen tar hånd om de følgene uværet har hatt på kommunal eiendom og infrastruktur. Vi har så langt stått han relativt greit av tatt værvarslet i betraktning.

Det ble satt inn ekstra beredskap og tiltak i forkant av uværet. Kommunen vil overvåke situasjonen framover. Per i dag ser det ut til at stormen vil vedvare fram til og med lørdag.  Det varsles opp til orkan styrke i vindkastene på lørdag. Følg med på værvarslet for ditt område Yr. no.
Driftsavbrudd transport kan du se her.

Samfunnet er tilbake til det vanlige og barn i barnehage og skole møter som vanlig på fredag.

Kommunen vil gjøre seg erfaringer fra uværet og evaluerer hvordan beredskapen fungerer. Det å være godt beredt for liknende situasjoner i tida framover er viktig for kommunen.

En av de viktige utfordringene framover blir å hindre sårbarhet ved å jobbe for å sikre kommunikasjonen via mobilnett.

En krise eller nødstilfelle kan ha mange ulike årsaker. Gjør deg derfor kjent med hvem du kan kontakte i ulike sammenhenger. Vi viser derfor til oversikten over nød- og vakttelefoner på Osen kommune sin hjemmeside.

På vegne av ledelsen i kommunen

Håvard Strand, ordfører.