Informasjon om arbeid med bedret vanntilgang – Seter vannverk

Osen kommune har nå bestilt arbeid fra Asplan Viak for å vurdere tiltak for mulighet til økt uttak av grunnvann på Seter. Dette for å kunne dekke et eventuelt økt forbruk knyttet til hytter/turisme, samt sikre stabil vannforsyning til eksisterende abonnementer.

Arbeidet fra Asplan Viak vil ta utgangspunkt i tidligere grunnvannsundersøkelser og kjent informasjon. Utredningen fra Asplan Viak vil foregå trinnvis:

Trinn 1: Gjennomgang av bakgrunnsdata og prosjektadministrasjon.

Trinn 2: Vil omfatte ny testpumping av eksisterende brønner for å undersøke brønnenes kapasitet i forhold til tidligere prøvepumping. Testpumpingen må følges opp med vannstandsmålinger og kapasitetsmålinger i brønnene i en periode med tørt vær for å kunne vurdere anleggets maksimale kapasitet og hvordan denne varierer med klima. Dette vil så gi grunnlag for å vurdere om eksisterende brønner har tilstrekkelig kapasitet og om utvidelse av bassengkapasiteten vil være et tilstrekkelig tiltak i første omgang.

I trinn 3: Vil tiltak for økt uttak fra eksisterende brønner bli vurdert. Dette kan omfatte ny trykking og/eller sprenging av de tre brønnene som er i drift, samt av brønner som ikke er i drift, men som vil være relativt rimelig å bygge ut. Tiltak med trykking/sprenging bør følges opp med ny testpumping for å dokumentere effekten av tiltaket både mht. kapasitet og vannkvalitet.

Trinn 4: Grunnvannsundersøkelser. Dette vil omfatte enkle grunnvannsundersøkelser i løsmasser og vurdering av nye områder og nye lokaliteter for boring av fjellbrønner. For å undersøke grunnvannspotensialet i løsmasser vil vi benytte georadarmålinger, enkle undersøkelsesboringer med lett bærbart boreutstyr og evt. gravemaskin. Dette gir en 3-dimensjonal kartlegging av løsmassene og en dokumentasjon av løsmassenes vanngivende egenskaper og grunnvannets kvalitet.

Trinn 5: Brønnetablering og prøvepumping av nye brønner. Dette tiltaket vil i stor grad være avhengig av resultatene av trinn 2-4.

Etter hvert trinn utarbeides det egne statusrapporter.

Arbeidet med trinnene 1-4 er planlagt ferdigstilt før sommeren.