Når du ringer 116 117 kommer du i kontakt med legevaktsentralen i området du oppholder deg. Legevakt skal tilby hjelp til det som ikke kan vente når fastlegekontoret ditt er stengt. Legevakta skal også hjelpe deg når du ikke er i nærheten av fastlegen din, for eksempel på reise eller ferie. Hvis du tror det er akutt og står om liv, ringer du nødtelefonen 113.
Når du bruker tjenester fra legevakt, skal du betale en egenandel.
De fleste steder i landet forventes det at du ringer legevaktsentralen for vurdering før du ev. avtaler å møte opp. Ofte kan gode råd på telefon være nok.
Når du kommer til legevakta, må du alltid ta kontakt med personalet slik at de kan gjøre en rask vurdering av hvor mye det haster. Hvis du må vente, er det fordi andre trenger hjelpen raskere. For å kunne hjelpe deg på best mulig måte, trenger legevakta opplysninger om personalia, adresse, hvorfor du henvender deg, tidligere sykdommer og hvilke medisiner du bruker.
Eksempler på tilstander der det kan være fornuftig å ta kontakt med legevakta:
- Høy feber - særlig hos barn
- Moderate pustevansker
- Akutt sykdom eller alvorlig forverring
- Slapt og medtatt barn eller voksen
- Alvorlig psykisk sykdom
- Mistanke om komplikasjoner i svangerskap
- Kuttskader som må sys
- Mistanke om brudd